De meest hardnekkige perceptie over onderwijs:
Leraars weten niet wat hard werken is. Een voltijdse betrekking bestaat uit amper 20 uur les geven."

Het allereerste jaar dat ik les gaf, was ik zeven dagen op zeven bezig. Ik zie dat ook bij de nieuwe leerkrachten die er bij komen: die zijn makkelijk tot middernacht bezig om alles rond te krijgen. Het voordeel is wel dat je de uren dat je geen les geeft, zelf kan kiezen."
Eyal Benisty, business consultant: "Dit herken ik. Ik herinner me dat ik in het middelbaar effectief leerkrachten om 15 uur of zelfs nog vroeger zag naar huis vertrekken. Ze geven niet alleen les natuurlijk, dat is waar, maar toch. Ik geef ook opleidingen aan klanten en als ik thuis kom, maak ik ook nog voorbereidingen. Precies hetzelfde als bij een leerkracht, dus. Het verschil is dat ik dan al een volledige dag gewerkt heb en dat leerkrachten veel vroeger thuis zijn én ook minder uren aan de slag geweest zijn. Aan de andere kant hebben ze ook variabele uurroosters, wat het niet altijd makkelijk maakt. Ze zitten soms vastgekluisterd aan een vervelend uurrooster: dat is een praktisch ongemak. Of ze wel weten wat hard werken is? Ik denk het wel, al valt het nog altijd goed mee in vergelijking met heel veel jobs in de privésector. Als je louter kijkt naar het aantal uren dat mijn collega's en ik werken, dan zit dat toch een stuk boven hetgeen mensen in het onderwijs presteren."
Wat ik als het grootste verschil aanvoel is de econmische druk die een leerkracht ontbreekt. De privé moet producten leveren op een korte tijd, aan een hoge kwaliteit en een scherpe prijs. Die druk is heel hoog en als klanten weggaan, voel je dat onmiddellijk.
BeantwoordenVerwijderenLeerlingen gaan niet direct weg, dus de druk om meer kwaliteit of sneller en betere technologie te gebruiken is er niet direct.