In het kader van de komende hervorming van het secundair onderwijs
zijn volgens de media over een aantal punten al overeenkomsten bereikt.
Zo werd op 3 juli 2013 gemeld dat de Vlaamse regering het
lerarenberoep aantrekkelijker wil maken door het voor zij-instromers
mogelijk te maken tot 20 jaar anciënniteit uit de privésector mee te
nemen naar het onderwijs. Als gevolg daarvan schrijven zich steeds meer
mensen in voor een extra lerarenopleiding.
Het nieuws gaf geen antwoord op deze vraag: zal deze maatregel enkel
gelden voor mensen die vanaf nu beslissen om de overstap te maken naar
het onderwijs? Er zijn immers nu al honderden, misschien wel duizenden,
leerkrachten actief die eerst een andere baan hebben gehad, of die in
het verleden hun onderwijscarrière tijdelijk hebben moeten onderbreken,
omdat er ooit nog te veel kandidaten waren voor één lerarenjob.
De meesten onder hen hebben de stap naar het onderwijs niet (terug)
gezet uit financiële overwegingen. Ze volgen eerder een missie, die hen
voordien in andere beroepen heeft gebracht. Velen hebben zich eerst
geëngageerd als opvoeder, jeugdwerker, zelfstandige, medewerker in een
bedrijf… om zich daarna aan het onderwijs te wijden. Die eerdere
ervaringen hebben hen als persoon verrijkt, en geven wellicht ook een
meerwaarde aan hun onderwijswerk. Bovendien gaat het vaak om jobs die
wel degelijk verband houden met hun huidige onderwijsopdracht: een baan
als jeugdwerker of opvoeder levert nuttige ervaring op voor een
leerkracht, een boekhouder uit een bedrijf kan in de les economie
concrete praktijkervaringen doorgeven, een journalist of een medewerker
van een ngo kan leerlingen een maatschappijkritische houding en
engagement bijbrengen. Alleen al om die reden werken veel van deze
zij-instromers volop mee aan het realiseren van de vakoverschrijdende
eindtermen.
Tot nu toe wordt al die ervaring echter niet gewaardeerd. Een kleine
rekenoefening leert dat een vijftal jaar in een andere job nadien al
vlug enkele honderden euro per maand minder loon oplevert in het
onderwijs (in vergelijking met een andere leerkracht die meteen in het
onderwijs is gestapt). Na tien jaar lesgeven ben je zo al twee
gezinswagens kwijt.
Het kan nog veel schrijnender: sommige leerkrachten hebben vóór hun
job in het onderwijs al twintig jaar in een andere sector gewerkt en
vallen daarna terug op ongeveer de helft van hun vroegere inkomen. Wie
uit de privésector komt, moet vaak nog andere voordelen inleveren, zoals
een bedrijfswagen, gsm of laptop.
Daarom hopen wij dat de Vlaamse regering snel duidelijkheid schept
over deze situatie. Ziet zij erop toe dat de aangekondigde
anciënniteitsaanpassing niet alleen geldt voor mensen die in de toekomst
leerkracht willen worden, maar ook voor degenen die al eerder de stap
hebben gezet om elders opgedane ervaring mee te brengen naar het
onderwijs?
Nympha Gevaert, Kristof De Moor, Leen Broodcoorens, Jan Porrez,
Hilde De Bleeckere, Claudine Bossuyt, Karolien Voets, Tom Lauwaerts,
Leen Hautekiet, Wim Tanghe, Hilde Vander Straeten, Ann Wyckman, Johnny
De Meue
De ondertekenaars zijn leerkrachten uit de scholengemeenschap Vlaamse
Ardennen. Ze zijn zijinstromers of leerkrachten die het belangrijk
vinden dat de ervaring van hun collega’s die het zijn naar waarde wordt
geschat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten